DİLİMİZİN ZENGİNLİĞİ AİLE MEKTUB

DİLİMİZİN ZENGİNLİĞİ AİLE MEKTUB

AİLE BÜLTENİ

 

04.12.2023 29

 

Erken Okuryazarlık Becerilerinin Ev Ortamında Desteklenmesi İçin Öneriler

 Çocukların ilk öğrenme ortamı evleridir. Çocukların aile bireylerini kitap, dergi, gazete gibi yazılı materyalleri okurken gözlemlemesi yazı ve okuma ile ilgili ilk deneyimlerini edinmelerine ve okuma becerisine olumlu tutum kazanmalarına katkı sağlar. Bu nedenle

▪         Çocukla geçirilen zamanlarda yazılı materyallere daha fazla zaman ayrılabilir.

▪         Çocuklarla yazılı materyallerdeki yazılar ile görseller arasındaki farklar yazının yönü ve noktalama işaretleri üzerine sohbet edilebilir.

 Ev ortamının yapısal olarak düzenlenmesi çocukların erken okuryazarlık becerileri üzerinde hem kısa hem uzun vadede etkilidir. Düzenlenmiş ev ortamı çocukta doğal bir farkındalık süreci oluşturacaktır. Bunun için

▪         Çocuğun erişebileceği yerlerde, yaşına uygun, ilgisini çekecek özelliklerde yazılı materyaller (kitap, broşür, poster, dergi, gazete vb.) bulundurulabilir.

▪         Çocuğa erken okuryazarlık becerilerini destekleyecek kelime kartları, alfabe kartları, boya setleri, etkileşimli dijital içerikler gibi eğitim materyalleri sağlanabilir.

 Ev ortamının desteklenmesi sürecinde odaklanılması gereken temel konu aile-çocuk etkileşimidir. Bu etkileşiminin sağlanması ailenin çocukla birlikte aktif olduğu etkinlikler ve yaşantılar ile mümkündür. Bunun için;

▪         Çocuklarla düzenli kitap okuma etkinlikleri düzenlenebilir. Bu etkinlikler çocuğun erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini çok yönlü olarak destekleyecektir.

▪         Kitap okuma sürecinde çocuğun etkin katılımını sağlayacak şekilde karakterlere yönelik sorular sorulabilir, bir cümle yarım bırakılıp çocuk tarafından tamamlanması istenebilir, bir olaya/duruma ilişkin çocuğun tahminde bulunması istenebilir.

▪         Çocuğun anlama ve dili kullanma becerilerinin desteklenmesi için “Ne, nerede, nasıl, neden, ne zaman ve kim?” soruları sorularak çocuğun yanıtları üzerine değerlendirmeler yapılabilir.”

▪         Çocuklarla kütüphane veya müze gibi ortamlara gezi düzenlenebilir.

▪         Çocuklarla tekerleme, şarkı, şiir okunabilir, çocuklara bilmeceler sorulabilir.

▪         Çocuklarla parmak oyunu, uyaklı oyun, taklit oyunları, kelime bulma ve türetme gibi oyunlar oynanabilir.